9.1. Препоруке
Сагледавајући стање усвојених и припремљених локалних политика, као и стање на терену припремили смо шест препорука предлажући активности које би се могле релативно брзо спровести уз трошкове који не би били превелики за локалну самоуправу:
9.1.1 Хитно усвојити Локални план управљања отпадом 2024-2034 и определити стратешки правац даљих активности
Како смо установили нашим истраживањем, општина Параћин је већ уговорила и израдила нацрт Локалног плана управљања отпадом 2024-2034.
Према члану 13. Закона о управљању отпадом овај документ треба да усвоји Скупштина Општине, али годину и по дана од израде нацрта, овај документ се није нашао пред одборницима локалне скупштине.
Усвајању документа морала би да по члану 81. Закона о заштити животне средине претходни јавна расправа, односно јавни увид у трајању од месец дана.
Истраживањем на терену, као и истраживањем поступања институција утврдили смо да у области управљања отпадом на територији општине Параћин постоје бројни проблеми. Решавање ових проблема могуће је само уз систематски и плански приступ. Потребно је кроз усвајање политика пружити увид у то у ком стратешком правцу ће се кретати решавање проблема управљања отпадом.
Одређивање стратешког правца – усвајањем локалног плана управљања отпадом, утврдиће последично и какву је документацију надаље потребно израдити као и које мере и радове треба спровести како би се стање у области управљања отпадом унапредило.
Дакле, потребно је што пре организовати јавни увид у нацрт локалног плана управљања отпадом и затим усвајање од стране локалне скупштине.
Пошто општинска управа није показала велики ентузијазам у протеклих годину и по дана од израде нацрта документа, који је уговорен и плаћен израђивачу, сматрамо да је потребно да скупштина, као највиши орган локалне самоуправе донесе закључак којим ће наложити општинској управи да у одређеном року спроведе јавну расправу и уређен текст достави на усвајање скупштини општине, уколико се не покаже да су потребне озбиљније дораде предложених решења.

Како би се смањила могућност избијања нових пожара на депонији неопходно је хитно предузети основне превентивне мере, које су и иначе обавезне према свим прописима и стандардима у овој области.
У ове мере спадају:
– ограђивање депоније
– постављање капије
– увођење чуварске службе за 24- часовним радним временом
– постављање чуварске кућице за рад чуварске службе
– обезбеђивање прикључка на електричну енергију за чуварску кућицу
– контрола приступа депонији
Ово су све основне превентивне мере како би се контролисао приступ простору депоније и онемогућило паљење у циљу извлачења секундарних сировина на простору депоније.
На депонији је већ постављен видео надзор, који је користан као додатна мера заштите, али свакако не и довољан да се спречи приступ од стране несавесних грађана.

9.1.3 Хитне мере у циљу превенције стварања нових дивљих депонија-сметлишта
Очигледно је да без обзира на постављене контејнере и организовано прикупљање комуналног отпада у граду и селима у области прикупљања комуналног отпада има недостатака због чега долази до тога да грађани и обичан комунални отпад непрописно одлажу.
Због тога би било неопходно најпре извршити истраживање – анкетирање грађана, како би се установило због чега и у ком делу постојеће комуналне услуге не одговарају потребама грађана и затим у том делу интервенисати како би се спречило даље ширење дивљих депонија.
Према досадашњим реакцијама грађана на друштвеним мрежама, чини се да је проблем у селима, кад је реч о класичном комуналном отпаду, то што нема довољно контејнера, што се не налазе на локацијама које су грађанима брзо и лако приступачне а и то што се не празне динамиком која је потребна.
Дакле, могуће да су мере које треба применити:
– повећање броја контејнера
– повећање броја пражњења/возила за прикупљање отпада
– локација контејнера на додатне локације
Међутим, наглашавамо да би свакако било потребно извршити истраживање – анкетирање и тим путем доћи до поузданих информација о потребама грађана.
Велики део комуналног отпада чине кабасти отпад, грађевински отпад, опасни отпад из домаћинстава, али ћемо овим категоријама отпада посветити посебе целине, будући да оне нису проблем само у погледу настајања дивљих депонија.

9.1.4 Хитне мере за организовано прикупљање кабастог отпада
Кабасти отпад чини велики део отпада на дивљим депонијама. Како се изашло у сусрет потребама грађана могуће је предузети следеће активности:
– организовање акција прикупљања кабастог отпада у селима, какве се већ организују током године у граду, организовање већег броја акција и у граду
– организовање посебних простора за одлагање кабастог отпада (бетониране, ограђене површине, на погодним локацијама где се може без накнаде одложити кабасти отпад – “рециклажна/сакупљачка острва” и сл.)

9.1.5 Хитно доношење одлуке о грађевинском отпаду и стварање система прикупљања грађевинског отпада
Важећом општинском одлуком која је формално у примени већ петнаест година локација за одлагање грађевинског отпада је несанитарна депонија Буљанка. Међутим, у време доношења одлуке трајали су радови на санацији депоније, па је вероватно било и могуће предвидети одређени део простора за грађевински отпад (или коришћење грађевинског отпада као извора “инертног материјала” за засипање комуналног отпада у слојевима), али је у овом тренутку простор депоније у сасвим другачијем стању.
Зато је неопходно сагледати које су стварне могућности и које су то употребљиве локације за депоновање грађевинског отпада. Грађевински отпад настаје кроз привредних активности и активности грађана. У том смислу треба поставити систем који покрива оба извора грађевинског отпада. Део који се односи на активности привреде регулисан је прописима и у овој области осим обезбеђивања локације треба појачати контролу поштовања прописа (познато је да се грађевински отпад из активности привреде често непрописно одлаже дуж обала Велике Мораве које су засуте овом врстом отпада).
Кад је реч о грађанима, било би потребно као и у случају кабастог отпада организовати посебне локације у близини насеља на којима би се могао безбедно одлагати грађевински отпад на начин који омогућава касније лако прикупљање и одвожење на трајну локацију за депоновање (или рециклажу).
Овакве локације се могу користити уз мало организације и за кабасти отпад па би се практично на истим локацијама решавао проблем категорија отпада које ван сваке сумње представљају највећи део садржаја дивљих депонија.

9.1.6. Хитно организовање сакупљачког центра
Неопходно је хитно организовати прикупљање опасног отпада из домаћинстава кроз успостављање сакупљачког центра. Решење би могло да буде активирање локалне самоуправе у циљу стављања у функцију “рециклажног дворишта” бар у делу коришећња за сакупљање опасног отпада из домаћинстава (без опреме за селектовање отпада која је била планирана на почетку) или организовање сакупљачког центра у простору ЈКП “Црница” у бившој касарни.
И у овом случају отвара се питање прикупљања ове категорије отпада по селима, односно било би неопходно организовати “пунктове” за прикупљање оваквог отпада на локацијама које су обезбеђене и постављене ближе сеоским насељима, јер је мало вероватно да ће грађани и удаљених села радо долазити у град да би се решили оваквог отпада.

9.1.7. Проблем органског отпада на дивљим депонијама?
На дивљим депонијама налазе се и велике количине биљних остатака из процеса пољопривредне производње, бачени неупотребљиви пољопривредни производи, грање и растиње, који заузимају велику запремину на овим локацијама.
Начин за збрињавање ових материјала је уобичајено прерада у компост, за шта се могу изградити и посебна постројења, али то не може бити краткорочно решење, па се из тог разлога у случају оваквог отпада предлаже пре свега едукација становништва у циљу коришћења оваквог отпада за прераду у компост у сопственој режији и поновну употребу као материјала за побољшање квалитета земљишта.

9.2. Предлог политике
Политика коју ћемо предложити биће управо скупштински закључак којим се од општинских служби тражи да у најкраћем року предузму мере у правцу усвајања плана.
Предлажемо да скупштина општине усвоји закључак којим ће се одредити надлежност, рокови и процедуре поступања за спровођење препорука из овог поглавља. На тај начин одговорност за непоступање биће јасна, а такође ће јасно бити постављени и хитни циљеви у области управљања отпадом.
Предлог политике коју предлажемо гласи:
“На основу члана 40. Статута општине Параћин и члана 32. Закона о локалној самоуправи (“Сл. гласник РС”, бр. 129/2007, 83/2014 – др. закон, 101/2016 – др. закон, 47/2018 и 111/2021 – др. закон), скупштина општине Параћин на седници одржаној ____________ доноси следећи:
ЗАКЉУЧАК
1. Скупштина општине константује да је општинска управа јавном набавком ЈН бр. 53/2023 уговорила израду Локалног плана управљања отпадом 2024 – 2034. (у даљем тексту локални план) као и да је нацрт локалног плана у складу са уговором достављен општинској управи, а обавезе према израђивачу су извршене.
2. Скупштина општине константује да план није упућен на јавни увид у складу са чланом 81. Закона о заштити животне средине, као предуслов за даљу процедуру, односно усвајање локалног плана од стране скупштине општине.
3. Налаже се Општинској управи да у року од месец дана од усвајања овог Закључка спроведе јавни увиду у нацрт локалног плана.
4. Налаже се Општинској управа да о спроведеном јавном увиду извести скупштину општине у року од 5 дана од спроведеног јавног увида, уколико после обављеног јавног увида буде донет закључак да су потребне значајне измене локалног плана и да се он не може још увек упутити у даљу процедуру усвајања, односно да у року од 30 дана по обављеном јавном увиду локални план упути у процедуру усвајања уколико значајније измене нису потребне.
5. Налаже се Општинској управи да у року од три месеца припреми и достави општинском већу на разматрање Одлуку о грађевинском отпаду
6. Налаже се ЈКП “Црница” да у року од шест месеци организује сакупљачки центар
7. Налаже се ЈКП “Црница” да припреми програм мера за унапређење услуге прикупљања комуналног отпада у сеоским месним заједницама, као и програм мера за прикупљање кабастог отпада и да га у року од шест месеци достави општинском већу на разматрање
8. Налаже се ЈКП “Црница” да у року од шест месеци организује ограђивање несанитарне депоније “Буљанка” уз успостављање чуварске службе
9. Општинско веће ће након разматрања и усклађивања програме и одлуке из тачке 4., 5., 7. упутити скупштини општине наведене програме и одлуке на усвајање.
ОБРАЗЛОЖЕЊЕ
Стање у области управљања отпадом у општини Параћин после два пожара на несанитарном сметлишту „Буљанка“ у претходних годину дана је алармантно и потребно је предузимање мера како не би дошло до тежих последица по животну средину и здравље људи.
У том смислу захтева се да општинска управа спроведе поступак јавног увида у текст локалног плана, како би се локални план што пре усвојио и на тај начин створили предуслови за даље кораке на решавању конкретних проблема у овој области.
Скупштина општине доноси овај закључак и због чињенице да је нацрт локалног плана достављен општинској управи у јануару 2024. године, да је нацрт израђен кроз уговор са правним лицем чије су услуге плаћене, а да након испоруке нацрта нису предузети даљи кораци у складу са процедуром која је прописана за усвајање стратешких – планских докумената у области заштите животне средине у складу са Законом о заштити животне средине и Законом о управљању отпадом.
Ово кашњење у спровођењу процедуре последично значи и кашњење у предузимању мера у области управљања отпадом на територији општине Параћин, чиме се повећава опасност од негативних утицаја на животну средину, а услед пожара на несанитарној депонији „Буљанка“ и по здравље људи.
Из наведених разлога налаже се општинској управи да у најкраћем року упути нацрт локалног плана у даљу процедуру.
Такође због уочених проблема у систему управљања у отпадом овим закључком налажу се хитне мере како би се обезбедила несанитарна депонија “Буљанка”, умањила могућност стварања пожара, смањила количина отпада који се нелегално одлаже на дивље депоније и заштитила животна средина, кроз доношење програма који се односе на унапређе услуга прикупљања комуналног отпада и прикупљање грађевинског, кабастог и опасног отпада из домаћинстава.“
Усвајање предложеног Закључка јасно би била одређени краткорочни приоритети општине Параћин у области управљања отпадом, док би се дугорочни приоритети утврђивали кроз нови Локални план управљања отпадом за који се овим Закључком налаже упућивање у процедуру већ припремљеног нацрта.
Претходна страна:
Наредна страна:
Садржај:
Пројекат „Одговорно данас, одрживо сутра: Заговарање усвајања локалног плана управљања отпадом“ удружење грађана „Придружи се“ реализује у оквиру ширег пројекта „ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији“ који Београдска отворена школа спроводи у партнерству с организацијама цивилног друштва: Новосадска новинарска школа, ENECA, Ужички центар за права детета, Нова планска пракса, Сигурне стазе, Млади пољопривредници Србије и међународним партнером, фондацијом Фридрих Еберт (Friedrich Ebert Stiftung), а који подржава Европска унија и који се реализује у периоду од 2023. до 2026. године.
Овај материјал објављен је уз финансијску помоћ Европске уније. За његову садржину одговорно је искључиво удружење грађана „Придружи се“ и она не одражава нужно ставове Европске уније.