Усвајање локалног плана управљања отпадом обавеза је јединице локалне самоуправе по члану 13. Закона о управљању отпадом. Локални план усваја скупштина јединице локалне самоуправе, а у Закону су запрећене и прекршајне казне за одговорна лица у случају да се локални план не усвоји.
Општина Параћин усвојила је План управљања отпадом у општини Параћин за период 2012 – 2020. усвојен на седници скупштине општине Параћин 9.3.2012. године, а важење овог документа истекло је 2020. године.
До почетка 2025. године према расположивим информацијама скупштина општине није разматрала овај документ.
У међувремену јавност је о томе да ли има икаквих активности информисана спорадично, на пример у вести на општинској интернет страни која говори о активностима општинског Зеленог савета , односно о првој седници овог тела (8. фебруар 2023. https://www.paracin.rs/index.php/vesti-aktuelnosti/4735-2023-02-08-2) помиње се локални план управљања отпадом у тексту који је написан конфузно и не разјашњава да ли се на усвајању плана ради или је то тек једна од важних тема на којима треба радити.
Током 2024. године усвојене су општинске одлуке које се односе на посебне комуналне делатности, укључујући и управљање отпадом, а у Одлуци о комуналној делатности управљање комуналним отпадом наводи се да ће општина усвојили локални план управљања отпадом.
У комуникацији са члановима Зеленог савета из цивилног сектора током 2024. године информисани смо да је усвајање локалног плана најављено још на почетку рада овог тела, али да од тада није било званичних информација о евентуално предузетим корацима у том смеру.
Чињеница да локални план још увек није био усвојен, нити је у јавности било информација о томе да ли у том правцу има активности, уз алармантно стање на терену (већи број озбиљних пожара на несанитарној депонији „Буљанка“, велики број дивљих депонија, проблеми у функционисању система прикупљања комуналног отпада) била је и повод да удружење грађана „Придружи се“ започне активности у правцу заговарања усвајања локалног плана управљања отпадом.
По покретању пројекта и почетку истраживања политика установили смо да је Општинске управа за инвестиције (касније укључена у јединствену општинску управу) покренула јавну набавку ЈН бр. 53/2023. године – Израда локалног плана управљања отпадом, 27.10.2023. године. Како је од покретања набавке до почетка реализације пројекта прошло више од годину дана упутили смо захтев за приступ информацијама од јавног значаја општинској управи и добили детаље ове јавне набавке.
Достављен нам је Уговор број PN-1063/01/001 од 27.11.2023. године између Управе за инвестиције и одрживи развој и предузећа „Текон техноконсалтинг“ д.о.о. Београд о изради локалног плана управљања отпадом за 570.000,00 динара са ПДВ. Према овом уговору локални план управљања отпадом требао би да буде испоручен наручиоцу у року од 120 дана од дана пријема писаног захтева овлашћеног лица наручиоца електронском поштом.
Достављен је и документ „Локални план управљања отпадом општине Параћин“ за период 2024-2034 у коме је на насловној страни наведено да је израђен у јануару 2024. године. Документ није заведен, оверен, потписан.
Међутим у међувремену није било ни организованог јавног увида у овај текст у складу са чланом 81 Закона о заштити животне средине, нити је скупштина општине у складу са чланом 13. Закона о управљању отпадом донела план, односно нема информација да је план усвојен, па је достављени документ у овом анализи сматран нацртом који би морао да прође јавни увид.
Нема образложења зашто план до сад није отишао даље у процедуру годину и по дана од достављања нацрта.
Због прегледности овде поново дајемо – понављамо кратак преглед овог нацрта који смо изнели у поглављу 5. ове Анализе.
„У Плану се после навођења општих података и анализе постојећег стања и у делу “6. Планирање управљања комуналним отпадом у општини Параћин” наводи и следеће:
“Активности којима треба да се бави локално комунално предузеће за управљање отпадом на територији општине Параћин, треба да буду:
• санација несанитарне депоније и изградња трансфер станица;
• транспорт отпада од трансфер станице до регионалне депоније;
• издвајање, сакупљање и сепарација рециклабилног отпада из комуналног отпада;
• припрема или прерада секундарних сировина и пласман на тржишту;
• развој и унапређење система за рециклажу и изградња потребних објеката;
• развој система за издвајање отпадних уља, третман акумулатора и батерија, третман електричне и електронске опреме, третман неупотребљивих возила;
• изградња постројења за компостирање органског отпада и/или
• развој система за искоришћење отпада у енергетске сврхе (спаљивање отпада, искоришћење биомасе као енергетског потенцијала, коришћење биогаса за производњу енергије, и др.);”
У даљем тексту у поглављима разрађују се теме као што су “Програм и план сакупљања отпада на територији општине Параћин”, “Програм развијања јавне свести о управљању отпадом”, “Увођење система примарне селекције отпада”, а на крају се говори и о “Центру за производњу горива из комуналног неопасног отпада” и обрађују “Мере санације неуређених депонија”
Укратко, у тексту се наводе детаљне мере које се тичу прикупљања комуналног отпада (нпр. коришћење рециклажних острва, сакупљање кабастог отпада, пепела, одвање комуналног од индустријског и опасног отпада итд.), анализира се потребан број контејнера, предлажу кампање за јачање свести и стимулативне финансијске мере везано за рециклажу, говори о програму сакупљања комерцијалног отпада који се како се наводи добрим делом може рециклирати, затим се наводи део који се односи на програм сакупљања опасног отпада из домаћинстава (уз коришћење и рециклажног дворишта). Даље се дају основни наводи који се односе на сакупљање неопасног отпада из домаћинстава, програм смањења биоразградивог отпада у комуналном отпаду, програм смањења амбалажног отпада, програм управљања индустријским отпадом и програм сакупљања посебних токова отпада.
Локални план се у посебном поглављу бави и Програмом развијања јавне свести о управљању отпадом, а затим и увођењем система примарне селекције отпада, што подразумева и увођење обавезне примарне селекције у домаћинствима, рециклажу у јавним установама и већим компанијама, а затим и рециклажно двориште у оквиру трансфер станице и рециклажна острва, У оквиру рециклаже обрађује се и управљање дрвеним, зеленим, кабастим и био отпадом, као и мере за спречавање кретања отпада који није обухваћен планом и мере за поступање са отпадом који настаје у ванредним ситуацијама.
На крају, говори се и о предложеном Центру за производњу горива из комуналног неопасног отпада у Параћину, који би се налазио “у близини постојећег постројења за третман отпадне воде у индустријској зони “Змич””, у сарадњи са локалним стратешким партнером (цементара Поповац, Еликсир Прахово, велика енергана и слично) који би био корисник горива из овог центра, а о производњи горива из отпада се каже да је то пожељнији начин третмана отпада од депоновања.
У поглављу који се односи на санацију несанитарне депоније “Буљанка” понављају се наводи из Студије санације и понавља да се предлаже решење која би подразумевало коришћење отпада као горива.
У поглављу 7. Преглед укупних инвестиција наводи се да је за реализацију плана потребно нешто више од 8 милиона ЕУР:
“За комплетан потпуни прелаз са постојећег начина управљања отпадом на савремени безбедан начин управљања отпадом потребно је преко 8.280.390 еура, док највеће инвестиције одлазе на санацију несанитарне депоније за који се очекује да ће већински бити финансиран из републике, и делом из градског буџета.
Највећи износ односи се на новац којим је потребно извршити санацију и рекултивацију несанитарне депоније Буљанка и изградњу Центра за производњу горива. Успостављање примарног система селекције, изградња трансфер станице, рециклажног острва, поред санације представљају неопходно решење које би на бржи и ефикаснији начин успело да унапреди систем сакупљања отпада у Параћину. “
Локални план управљања отпадом према расположивим информацијама није упућен на јавни увид или јавну расправу, нити је разматран на седници скупштине општине Параћин, што значи да још увек није усвојен ни ступио на снагу. „
Иако нам је достављен комплетан документ, који мора бити доступан и укупној јавности, обзиром да текст није дат на јавни увид у формалној процедури, сматрамо да не би било примерено да у овој анализи објављујемо целе копије делова овог нацрта мимо већ наведеног извода, будући да немамо потврду да је наручилац задовољан испорученим, односно да је реч о финалном производу који ће бити упућен јавности пре усвајања на седници скупштине општине.
У овом тренутку једино још можемо рећи да постоји простор за унапређење предложених решења, а и да је такође потребно да се у отвореној дискусији разјасне неке предложене мере, да би се о њима могао заузети став, као што је на пример коришћење комуналног отпада као алтернативног горива.
Сматрамо да је потребно да се што пре омогући јавни увид у текст овог нацрта, како би се у отвореној дискусији дошло до финалног предлога који би могао бити подржан како од стране локалних институција тако и са стране укупне јавности.
У том смислу наше заговарање усмерено ка усвајању локалног плана управљања отпадом усмерићемо током пројекта на то да се што пре отвори јавна дебата о тексту који је већ достављен Општинској управи за инвестиције почетком 2024. година а који може бити полазна основа за локални план управљања отпадом који би могао бити у најскоријем року усвојен и примењен на корист грађана општине Параћин.


Претходна страна:
Наредна страна:
07. Проблеми у управљању отпадом у општини Параћин – како то изгледа на терену
Садржај:
Пројекат „Одговорно данас, одрживо сутра: Заговарање усвајања локалног плана управљања отпадом“ удружење грађана „Придружи се“ реализује у оквиру ширег пројекта „ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији“ који Београдска отворена школа спроводи у партнерству с организацијама цивилног друштва: Новосадска новинарска школа, ENECA, Ужички центар за права детета, Нова планска пракса, Сигурне стазе, Млади пољопривредници Србије и међународним партнером, фондацијом Фридрих Еберт (Friedrich Ebert Stiftung), а који подржава Европска унија и који се реализује у периоду од 2023. до 2026. године.
Овај материјал објављен је уз финансијску помоћ Европске уније. За његову садржину одговорно је искључиво удружење грађана „Придружи се“ и она не одражава нужно ставове Европске уније.