Do 2023. godine Lokalni registri izvora zagađivanja vođeni su na taj način što su dostavljani nadležnom organu lokalne samouprave u štampanoj i elektronskoj formi na propisanim obrascima. U trenutku izrade ove Analize (januar 2025. godine) najveći broj lokalnih samouprava na svojim internet stranama i dalje navodi da se podaci dostavljaju na ovaj način.
Međutim, izmenama Pravilnika iz 2023. godine, promenjena je metodologija dostavljanja izveštaja za Lokalne registre izvora zagađivanja. Izveštaji za Lokalne registre se prema novom Pravilniku dostavljaju kao elektronski dokumenti, unosom podataka u informacioni sistem Nacionalnog registra, u skladu sa propisom kojim se propisuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Istražujući implementaciju lokalnih registara po opštinama i gradovima na skoro svim internet stranama i dalje stoji staro, neažurirano uputstvo.
Prilikom vođenja registara primenjuju se Zakon i Pravilnik, pri čemu su sastavni deo Pravinika sledeći prilozi i obrasci:
Prilog br. 1. – Lista 2. Spisak delatnosti i minimalne granične vrednosti za izveštavanje za Lokalne registre izvora zagađivanja
Prilog br. 2. – Spisak zagađujućih materija
Prilog br. 3. – Spisak zagađujućih materija koje se emituju u vazduh u zavisnosti od delatnosti
Prilog br. 4. – Spisak zagađujućih materija koje se emituju u vode u zavisnosti od delatnosti
Prilog br. 5 – Proračuni za određivanje količina emitovanih zagađujućih materija u vazduh
Obrazac br. 1. – Opšti podaci o izvoru zagađivanja
Obrazac br. 2. – Izveštaj o godišnjem bilansu emisija zagađujućih materija u vazduh
Obrazac br. 3. – Izveštaj o godišnjem bilansu emisija zagađujućih materija u vode
Obrazac br. 4. – Emisije u zemljište
Obrazac br. 5. – Upravljanje otpadom
Kako funkcioniše vođenje registra? Preduzeće – potencijalni obveznik dostavljanja podataka, dužno je da ustanovi koristeći priloge da li delatnsot kojom se bavi spada u spisak delatnosti obuhvaćenih Prilogom 1, Lista 2.
Ukoliko se delatnost nalazi na ovom spisku, to znači da je preduzeće obveznik dostavljanja podataka i dužno je da proučavajući ostale priloge utvrdi za koje sve zagađujuće materije i na koji način je dužno da dostavlja podatke.
Sami podaci dostavljaju se popunjavanjem odgovarajućih obrazaca označenih brojevima od 1 do 5. Upravo su ovi obrasci “registar” koji je kako smo naveli objavljen na internet stranama nekih lokalnih samouprava.
Podaci za 2024. godinu po Pravilniku treba da budu dostavljeni do 31. marta 2025. godine i u trenutku izrade ove analize nisu dostupni.
Dostavljanje podataka za potrebe registra nije stvar izbora obveznika, pošto su i za preduzetnike i pravna lica predviđene prekršajne kazne, koje uključuju i mogućnost mere zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju do tri godine, ukoliko se podaci ne dostavljaju na propisan način.
“Član 117******
Novčanom kaznom od 500.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
12) ne dostavlja podatke od značaja za vođenje registra izvora zagađivanja životne sredine na propisan način (član 75. stav 5);
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana može se izreći novčana kazna u srazmeri sa visinom pričinjene štete ili neizvršene obaveze, vrednosti robe ili druge stvari koja je predmet prekršaja, a najviše do dvadesetostrukog iznosa tih vrednosti.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 25.000 do 50.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana može se izreći i zaštitna mera zabrane vršenja određene delatnosti u trajanju do tri godine, a odgovornom licu da vrši određene poslove u trajanju do jedne godine.
“Član 117a******
Novčanom kaznom od 250.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako:
16) ne dostavlja podatke od značaja za vođenje registra izvora zagađivanja životne sredine na propisan način (član 75. stav 5);
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana može se izreći i zaštitna mera zabrane vršenja delatnosti u trajanju do tri godine.”
Na osnovu navedenog, posle izmene Pravilnika, administriranje registra svodi se na preuzimanje podataka koji se unose u centralnu bazu, uređivanje i objavljivanje na internet strani lokalne samouprave, ukoliko i objavljivanje prikupljenih podataka po lokalnim samoupravama ne bude uređeno na centralnom nivou, za šta sigurno postoje tehničke mogućnosti.
Ovo znači da bi potrebno angažovanje vođenja Lokalnog registra izvora zagađivanja bilo svedeno na najmanju moguću meru, odnosno da bi se prevazišao dosadašnji problem nedostatka kadrova u mnogim lokalnim samoupravama kroz ovakvu automatizaciju sistema.
Lokalna administracija i dalje bi svakako bila u obavezi da kontroliše da li su svi obveznici dostavili podatke, da li su ovako dostavljeni podaci u skladu sa propisima, uz minimalno održavanje
Dakle, s novim Pravilnikom dosadašnja uobičajena prepreka koja se odnosi na nedostatak kadrova više nije značajan problem koji sprečava uvođenje Lokalnog registra izvora zagađivanja.
Projekat “Transparentno za životnu sredinu” realizuje se uz podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) i Vlade Ujedinjenog Kraljevstva. Sadržaj veb-stranice je isključivo odgovornost udruženja građana “Pridruži se” i ne predstavlja nužno stavove USAID-a, Vlade SAD ili Vlade Ujedinjenog Kraljevstva.