07.4. Површински коп „Лешје“ код Параћина, КРУШЕВАЦПУТ АД из Крушевца

7.4.1. Као важеће решење о експлоатацији достављено је следеће решење:

(15) Решење о одобрењу експлоатације кречњака број 310-02-01955/2019-02 од 28.2.2020. године као техничко-грађевинског камена по Главном рударском пројекту експлоатације кречњака као техничко-грађевинског камена на површинском копу “Лешје” код Параћина, KRUŠEVACPUT AD из Крушевца, са роком важења од 12 година

7.4.2. Поступање рударске инспекције

(1) Записник о инспекцијском надзору број 310-07-0037/2020-02 од 30.7.2020. године код надзираног субјекта Акционарско друштво за путеве Крушевацпут Крушевац, на експлоатационом пољу број 616 Лешје, по примљеној представци Општинске управе за урбанизам, финансије, скупштинске и опште послове, општине Параћин

(2) Записник о инспекцијском надзору број 310-07-00572/2021-09 од 23.4.2021. године код надзираног субјекта AKCIONARSKO DRUŠTVO ZA PUTEVE KRUŠEVACPUT, на локацији експлоатационог поља број 616 Лешје дана 13.4.2021. године, по службеној дужности

(3) Записник о инспекцијском надзору број 310-07-01601/2022-09 од 22.5.2023. године код надзираног субјекта KRUŠEVACPUT AD KRUŠEVAC, на експлоатационом пољу бр. 616-Лешје, по службеној дужности, инициран представком Министарства за заштиту животне средине

7.4.3. Важеће Решење о сагласности на студију процене утицаја на животну средину

(1) Решење број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019. године о давању сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу Лешје, на кп.бр. 108/1, на територији КО Плана, СО Параћин, носиоца пројекта Акционарског друштва за путеве „КРУШЕВАЦПУТ“ а.д. из Крушевца

7.4.4. Важеће Студије о процени утицаја на животну средину

(1) Студија (насловна страна са садржајем) о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу „Лешје“ на к.п.бр. 108/1 на територији КО Плана, град Параћин израђена од стране „Геопрофесионал“, Београд, носилац пројекта Акционарско друштво за путеве „Крушевацпут“, Крушевац, израђена 2019. године

Како због техничких могућности није било могуће да се постави цела студија на ову страну, поставили смо насловну страну са садржајем, како би се омогућио увид у делове студије. Комплетна студија налази се у нашој архиви и могуће је извршити увид.

7.4.5. Поступање инспекције за заштиту животне средине Министарства животне средине

(1) Захтев Општине Параћин за вршење инспекцијског надзора упућен Министарству животне средине – сектор за предострожност у животној средини, број 501-66/2019-V-04 од 19.05.2020. године

(2) Записник инспекције за заштиту животне средине број 918-480-501-00026/2021-18 од 28.1.2021. године – по захтеву општине Параћин – није испуњен услог из Студије о процени утицаја на животну средину, није усвојен ПДР

(3) Допис Министарства заштите животне средине бр. 918-480-501-00026/2021-18 од 28.01.2021. године упућен Начелнику Општинске управе за урбанизам, финансије, скупштинске и опште послове – обавештење о ванредном инспекцијском надзору код “Крушевацпут” АД.

(4) Решење о забрани обављања делатности надзираном субјекту “Крушевацпут” а.д. ул. Јасички пут бр. 65, Крушевац за пројекат експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу Лешје на територији КО Плана, Град Параћин број 918-480-501-00026-2021-18 од 12.3.2021. године

(5) Записник инспекције за заштиту животне средине број 918-480-501-00081/2021-18 од 2.4.2021. године по захтеву ОЈТ – нису извршене мере из Студије о процени утицаја

(6) Обавештење Министарства заштите животне средине бр. 353-03-00052/10/2021-07, Сектора за надзор и превентивно деловање у животној средини од 29.03.2021. године упућена Кабинету министра за бригу о селу, да је инспекција за заштиту животне средине извршила инспекцијски надзор и забранила обављање експлоатације кречњака док се не испуне услови и мере утврђене у одлуици о давању сагласности на студију о прицени утицаја на животну средину

(7) Решење другостепеног органа – Министарке Министарства заштите животне средине (у потпису Ирена Вујовић) број 353-3-01181/2021-10 од 30.7.2021. године  о поништењу Решења републичког инспектора за заштиту животне средине, Министарства заштите животне средине број 918-480-501-00026-2021-18-Решење забрана 12.3.2021. године којим се предмет враћа на поновни поступак.

(8) Записник инспекције за заштиту животне средине број 918-480-501-00102/2022-18 од 9.8.2022. године – по ургенцији ОЈТ није поступљено у складу са Студијом о процени утицаја на животну средину и нису вршена котролна мерења, најмање два пута годишње, није извршено испитивање отпадних вода из таложника, није извршено контролно мерење буке, не води се евиденција о отпаду, није достављен уговор о ангажовању „BECHTEL ENKA UK Limited“,

(9) Решење Инспекције за заштиту животне средине којим се налаже инвеститору да достави документацију и уговоре у вези сарадње са „BECHTEL ENKA UK Limited“ број 918-480-501-00102/2022-18 од 10.8.2022. године

(10) Примедбе инвеститора 000-2439 од 19.8.2022. године на записник инспекције од 19.8.2022. године

(11) Решење о забрани обављања делатности надзираном субјекту “Крушевацпут” а.д. ул. Јасички пут бр. 65, Крушевац за пројекат експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу Лешје на територији КО Плана, Град Параћин број 918-480-501-00102/2022-18 од 28.9.2022. године којим се (поново) забрањује рад каменолома

(12) Допис инспекције за заштиту животне средине рударској инспекцији број 918-480-501-00102/2022-18 28.9.2022. године, обавештење са подацима на упознавање и даље поступање ради предузимања радњи и мера из делокруга рударске инспекције код надзираног субјекта “Крушевацпут”, ад, Крушевац, површински коп “Лешје”, КО Плана, Општина Параћин

(13) Жалба на решење инспекције о забрани број 003-3050 код “Крушевацпут” АД 17.10.2022. године, заведена под бројем 918-480-501-102/2022-18 од 18.10.2022. године код Министарства заштите животне средине, од стране инвеститора

(14) Одговор на жалбу број 918-480-501-00102/2022-18 од 27.10.2022. године, на решење број 918-480-501-00102/2022-18 од 28.9.2022. другостепеном органу на жалбу инвеститора о забрани рада.

(15) Допуна списа другостепеном органу број број 918-480-501-00102/2022-18 од 28.10.2022. по жалби на решење о забрани рада број 918-480-501-00102/2022-18 од 28.9.2022. године, упућена од стране Инспекције за заштиту животне средине.

7.4.6. Закључак



За површински коп “Лешје” достављено је важеће решење о дозволи експлоатације број 310-02-01955/2019-02 од 28.2.2020. године са роком важења од 12 година. За површински коп израђена је и Студија процене утицаја на животну средину 2019. године на коју је Министарство заштите животне средине дало сагласност.

Рударска инспекција конторолисала је овај површински коп три пута. Први пут 2020. године на основу представке Општинске управе општине Параћин, други пут по службеној дужности 2021. године и трећи пут 2023. године по представци Министарства заштите животне средине.

У првој контроли 30.7.2020. године константовано је да су извршени припремни радови, али да на експлоатационом пољу нема експлоатације минералне сировине. У донекле нејасном записнику инспектор наводи да је дата на увид документација – уговор о закупу шумског земљишта са ЈП “Србијашуме”, чиме је испуњена обавеза дата тачком 10. решења Министарства рударства и енергетике број 310-02-01955/2019-02 од 28.2.2020. године, затим уговор о изради пројектно-техничке документације од 19.6.2020. године са Инфоплан доо Аранђеловац, да је општини Параћин упућен допиц – иницијатива за израду Плана детаљне регулације за експлоатацију кречњака на локалитету “Лешје” код Параћина, а да у пословним просторијама нема примерка Главног рударског пројекта. Даље се наводи да “како се на експлоатационом пољу у тренутку радова нису изводили радови на експлоатацији минералне сировине, рударски инспектор у инспекцијском надзору утврдио је одређену неусаглашеност”. Изгледа да се та неусаглашеност односи на недостављање уговора о закупу земљишта Министарству и у чињеници да је надзирани субјект у обавези да о почетку извођења радова дужан да обавести надлежни орган јединице локалне самоуправе, надлежну установу за заштиту споменика културе и рударску инспекцију најкасније 15 дана пре извођења радова, па је овакво поступање наложено од стране инспекције.

У другој контроли по службеној дужности рударска инспекција је спровела теренски обилазак 13.4.2021. године а затим константовала најпре да сходно одредбама члана 78. став 1 тачка 10 Закона о рударству и истраживањима (“Сл. гласник РС” бр. 101/2015 и 95/2018 – др. закон) носилац експлоатације треба да поступа и по решењима која су издали други органи. Константује се да је потписивањем уговор ао закупу шумског земљишта испунио раније поменуту обавезу из тачке 10 диспозитива решења Министарства рударства и енергетике број 310-02-01955/2019-02 од 28.2.2020. године и да сходно наведеном, републички рударски инспектор није уочила незаконитости у раду и нема основа за налагање мера за отклањање незаконитости у раду.

У трећој контроли 22.5.2023. години по представци Министарства за заштиту животне средине рударска инспекција утврдила је две незаконитости у раду површинског копа, најпре надзирани субјект није именовао лице које ће вршити стручни надзор при извођењу рударских радова на експлоатацији кречњака као техничко-грађевинског камена на експлоатационом пољу бр. 616-Лешје, а затим је утврђено и да надзирани субјекат не израђује дневнике минирања у складу са важећим прописима у рударству, па је по оба основа наложено да се незаконитости отклоне.

Инспекција за заштиту животне средине Министарства заштите животне средине контролисала је површински коп “Лешје” три пута и два пута доносила решење о забрани рада.

Прва контрола извршена је 28.1.2021. године по захтеву општине Параћин. Том приликом константоване су незаконитости и то да “нису извршене обавезе утврђене у одлуци о давању сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, Град Параћин; није усвојен План детаљне регулације, који проистиче из Информације о локацији, бр. 353-240/19-V-04 од 22.4.2019. године, СО Параћин, у оквиру кога ће бити дефинисан приступни пут за превоз Сировине (тачка 5. предметног Решења о сагласности на студију), а надзираном субјекту је наложено да изврши обавезе утврђене у одлуци о давању сагласности на студију.

Инспекција је затим донела прво Решење о забрани обављања делатности надзираном субјекту “Крушевацпут” ад Крушевац број 918-480-501-00026-2021-18 од 12.3.2021. године у коме је наведено следеће: ” Забрана из тачке 1. се изриче до испуњења услова и спровођење мера утврђених у одлуци о давању сагласности на студију о процени утицаја на животну средину, односно до спровођења мере из тачке 17), поглавља 8.1.2. Студије о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје”, на к.п.бр. 108/1, на територији КО Плана, Град Параћин.” У Образложењу се наводи да “На основу извршеног инспекцијског надзора и увида у достављену документацију, утврђено је да носилац пројекта није испунио услове и спровођење мера утврђених у одлуци о давању сагласности на студију о процени утицаја на животну средину (тачка 5. Решења о сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, СО Параћин, број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019.године, издато од Министарства заштите животне средине, односно није испунио услове и спровођење мера из поглавља 8.1.2. тачка 17. Студије о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, Град Параћин (измењена и допуњена верзија) из 2019.године.”

У тачки 5. Решења о сагласности које се помиње у Образложењу наводи се између осталог да је Носилац пројекта дужан да са реализацијом отпочне по усвајању Плана детаљне регулације, који проистиче из Информације о локацији бр. 353-240/19-V-04 од 22.4.2019. године, СО Параћин у оквиру кога ће бити дефинисан приступни пут за сировине. У поглављу 8.1.2 тачка 17. Студије о процени утицаја експлоатције кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп. 108/1 на територији КО Плана, Град Параћин (измењена и допуњена верзија) из 2019. године која се такође помиње у Образложењу наводи се: “Носилац пројекта је обавезан да изради План детаљне регулације чије ће границе обухватити планирано експлоатационо поље и приступну јавну путну инфраструктуру, у циљу дефинисања оптималне трасе пута или проналажења алтернативне трасе за транспорт агрегата камионима до потрошача која ће одговарати локалном становништву, а уклопити се у Просторни план општине Параћин.”

Односно разлог забране рада по оба основа било је неусвајање Плана детаљне регулације који је услов за законит рад површинског копа.

Следећа контрола извршена је и константована Записником од 2.4.2021. године по захтеву тужилаштва, а у њему се помиње да је инспекцијски надзор извршен 19.3.2021. године, да је сачињена фото документација, да је током надзора и поново 23.3.2021. године путем телефона затражен Извештај о извршеним радовима и активностима на предметној лкацији, као и подацима о извршеном коришћењу експлозивних направа (минирањима) обзиром на пријаве о детонацијама, у склопу поступка који се води према захтеву Основног јавног тужилаштва и поступак према захтеву Општинске управе Параћин, па је надзирани субјекат обавештен 1.4.2021. године да није извршио достављеање документације и затражено је хитно достављање до 2.4.2021. године у 14 часова, када је достављено Обавештење о извршеним радовима, Решење о вишекратној набавци експлозивних материја, записник од 19.3.2021. године Одсека за превентивну заштиту, Одељења за ванредне ситуације у Јагодини, Сектора за ванредне ситуације, Министарства унутрашњих послова.

На основу наведеног утврђено је да су извршени радови израдње приступних и транспортних путева, минирање стенске асе ради трасирања прилазног пута и уређења терена.

Утврђене су незаконитости и то да нису испуњени услови и спровођење мера утврђених у одлуци о давању сагласности на студију о процени утицаја на животну средину, односно није извршено спровођење мере из тачке 17), поглавља 8.1.2. Студије о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као техничко-грађевинског камена на површинском копу “Лешје” на територији КО Плана, СО Параћин. На основу извршеног инспекцијског надзора утврђено је да није извршена обавеза носиоца пројекта из одлуке о давању сагласности на студију процене утицаја, тј. Решења о сагласности на студију.

Другостепени орган, Министарство заштите животне средине, поништило је Решење о забрани обављања делатности надзираном субјекту “Крушевацпут” ад Крушевац број 918-480-501-00026-2021-18 од 12.3.2021. године својим Решењем број 353-03-01181/2021-10 од 30.7.2021. године и предмет вратило првостепеном органу на поновни поступак.

Разлог за поништење Решења о забрани наведен је у Образложењу где се између осталог каже да се из оспореног решења о забрани “не може недвосмислено утврдити да ли је започета експлоатација кречњака на предметном локалитету као и да ли су започети и завршени приступни радови”, наиме у оспореном решењу инспектор је навео да да “нису започети радови експлоатације”, па је “нејасно на основу чега је инспектор одредио забрану обављања делатности експлоатације имајући у виду да је у записнику сам навео да исти радови нису ни започети”.

Следећа контрола инспекције наведена је у Записнику од 9.8.2022. године, којом приликом су утврђене незаконитости и то поново да надзирани субјекат пре почетка радова на експлоатацији кречњака није извршио обавезе утврђене у одлуци о давању сагласности на студију о процени утицаја на животну средину (тачка 5. Решења о сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, СО Параћин, број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019.године, издато од Министарства заштите животне средине, односно није испунио услове и спровођење мера из поглавља 8.1.2. тачка 17. Студије о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, Град Параћин (измењена и допуњена верзија) из 2019.године, затим да није извршио контролно мерење квалитета ваздуха у зони утицаја површинског копа у складу са Уредбом о условима за мониторинг и захевима квалитета ваздуха и није вршено периодично испитивање квалитета ваздуха током редовне експлоатације кречњака на локацији каменолома “Лешје” према плану два пута годишње уколико су концентрације изнад максимално дозвољене концентрације, односно два пута у току године, сваке треће године уколико нема прекорачења, односно да предметна испитвања нису вршена од почетка рада каменолома “Лешје” до дана вршења инспекцијског надзора. Даље није вршено контролно испитивање квалитета сакупљене воде у таложнику у спераотору, није постављен таложник и сператор у саставу система за одводњавање површинског копа, а ова испитивања нису вршена од почетка рада каменолома “Лешје” до дана испекцијског надзора. Такође није вршено ни контролно мерење буке у животној средини по почетку радова на површинском копу, није достављена документација која се односи на управљање отпадом, нити је достављен уговор склопљен између “Крушевацпут” ад, Крушевац и “Bechtel ENKA UK Limited” Огранак Београд ради утврђивања чињеничног стања.

Инспекција је затим најпре донела Решење број 918-480-501-00102/2022-18 од 10.8.2022. године којим се налаже инвеститору да достави документацију и уговоре у вези сарадње са „BECHTEL ENKA UK Limited“, а затим и Решење о забрани обављања делатности надзираном субјекту “Крушевацпут” а.д. ул. Јасички пут бр. 65, Крушевац за пројекат експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу Лешје на територији КО Плана, Град Параћин број 918-480-501-00102/2022-18 од 28.9.2022. године којим се забрањује рад каменолома.

У решењу којим се забрањује рад наводи се да се “забрана из тачке 1. се изриче на период до испуњења услова и спровођење мера утврђених у одлуци о давању сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, СО Параћин, број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019. године.”

Надзирани субјекат ″Крушевацпут″ АД, Крушевац, пре почетка извођења радова на експлоатацији кречњака на површинском копу “Лешје”, није извршио обавезу из одлуке о давању сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, односно није извршио обавезу из тачке 5. диспозитива решења број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019. године, издатог од Министарства заштите животне средине и спровођење мере из тачке 17), поглавља 8.1.2. наведене Студије. На основу извршеног инспекцијског надзора и увида у достављену документацију, утврђено је да носилац пројекта започео рад и извођење пројекта пре усвајању Плана детаљне регулације општине Параћин.

У време инспекцијског надзора надзирани субјекат не поседује План детаљне регулације пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје”, на кп 108/1 на територији КО Плана, а који је усвојен од СО Параћин, општине Параћин. Решењем о сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, СО Параћин, број 353-02-1871/2019-03 од 20.11.2019.године, издато од Министарства заштите животне средине, тачком 5. диспозитива прописана је обавеза да је носилац пројекта дужан да са реализацијом, односно изградњом и извођењем пројекта отпочне у року од две године од дана пријема одлуке о давању сагласности на Студију о процени утицаја на животну средину, односно по усвајању Плана детаљне регулације, који проистиче из Информације о локацији, бр. 353-240/19 V -04 о 22.04.2019.године, СО Параћин, у оквиру кога ће бити дефинисан приступни пут за превоз сировине. Студијом о процени утицаја на животну средину пројекта експлоатације кречњака као

ТГК на површинском копу “Лешје” на кп 108/1 на територији КО Плана, СО Параћин (измењена и допуњена верзија) из 2019.године, поглављем 8.1.2., тачком 17) прописано је да је носилац пројекта обавезан да изради План детаљне регулације чије ће границе обухватити планирано експлатационо поље и приступну јавну путну инфраструктуру, у циљу дефинисања оптималне трасе пута или проналажења алтернативне трасе за транспорт агрегата камионима до потрошача која ће одговарати локалном становништву, а уклопити се у Просторни план општине Параћин.

Даље је наведено да нису вршена испитивања квалитета ваздуха, квалитета сакупљене воде у таложнику и сепаратору, контролна мерења буке, да није достављена документација која се односи на управљање отпадом до дана вршења инспекцијског наздора, као и да нису достављени уговори са компанијом „BECHTEL ENKA UK Limited“ током инспекцијског надзора, али да је накнадно предузео мере и кораке који се односе на мерење буке, квалитета ваздуха, управљање отпадом, доставио предметни уговор, извршио мерење буке, затражио понуду за мерење квалитета ваздуха, склопио уговор са ЈКП “Параћин” о отпаду…

На решење о забрани поднета је жалба заведена под бројем 918-480-501-102/2022-18 од 18.10.2022. године код Министарства заштите животне средине од стране “Крушевацпут” АД Крушевац.

У овом тренутку не располажемо информацијом како је одлучено по овој жалби, пошто Министарство за заштиту животне средине није доставило ни документ – одлуку другостепеног органа нити обавештење да евентуално та одлука још увек није донета. Уложили смо жалбу канцеларији повереника за слободан приступ информацијама од јавног значаја током јесени 2024. године и чекамо поступање по овој жалби.

Укратко, површински коп “Лешје” је ван сваке сумње најконтроверзнији површински коп у Параћину. Како произилази из два решења о забрани инспекције за заштиту животне средине, не само да нису испуњени формални услови из Студије о процени утицаја на животну средину (усвајање Плана детаљне регулације) већ до друге контроле инспекције, практично две године од почетка рада, инвеститор није ни покушавао да спроведе мере које се тичу заштите животне средине, као што је мерење квалитета ваздуха, вода, мерење буке, управљање отпадом. Ово показује висок степен непоштовања прописа, а додатно забрињава прво решење другостепеног органа Министарства којим се константује да се решење о забрани укида – јер радови нису ни започети, да би затим наступило ћутање, односно одбијање да се достави информација, када се доноси друго решење о забрани, са практично истим образложењем као прво.

Према свим расположивим информацијама и званично прикупљеној документацији, План детаљне регулације ни овог тренутка није усвојен. Односно јасно је да уколико је став инспекције за заштиту животне средине исправан, ни дан данас нису испуњени законски услови за рад овог површинског копа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Ова интернет страна објављена је уз финансијску помоћ Европске уније. За садржину ове публикације искључиво је одговорно удружење грађана „Придружи се“ и та садржина нипошто не изражава званичне ставове Европске уније”.