03 – Законодавни оквир – како се долази до експлоатације

Увод

У намери да приближимо грађанима процедуру кроз коју треба проћи до добијања потребних дозвола за рад рудника према Закону о рударству и геолошким истраживањима, припремили смо у овом поглављу списак корака кроз које се пролази од почетка активности до почетка рада рудника.

Овај текст треба схватити као грубу скицу поступања уз истицање кључних корака, а за боље разумевање целог поступке неопходно је прочитати Закон о рударству и геолошким истраживањима и подзаконска акта.

Фазе реализације “рударске операције” (скица)

1. Припрема и добијање одобрења за геолошка истраживања

У првој фази врши се израда Пројекта геолошких истраживања од стране овлашћене пројектне куће, Министарству се подноси захтев за одобрење геолошких истраживања и прилаже документација која између осталог укључује поменути Пројекат, потребне сагласности (на пример од стране управљача заштићеног подручја по Закону о заштити природе или сагласност надлежног Завода за заштиту споменика), доказ о праву коришћења земљишта.

Резултат ове фазе је Решење о одобрењу за вршење геолошких истраживања, које се издаје на одређени рок.

 

Изглед прве две стране решења о одобрењу истраживања за подземне воде ЈП “Водовод”

2. Извођење геолошких истраживања

Истраживања се изводе у складу са Пројектом, уз подношење извештаја Министарству рударства и енергетике, а по завршетку се израђује одговарајући Извештај о извршеним истраживањима и оцени резерви минералне сировине.

3. Овера резерви минералних сировина

Израђује се Елаборат о резервама и подноси захтев за оверавање резерви Комисији за проверу резерви, Комисија врши техничку проверу и издаје Решење о овереним резревама.

 

Изглед потврде о резервама (у каснијим прописима решење).

4. Право на експлоатацију (концесија)

После овере резерви подноси се захтева за издавање Решења о дозволи експлоатације. Да би добио ово решење инвеститор мора да испуни различите услове, укључујући поседовање одговарајућег права на земљиште на простору који је планиран за експлоатацију.

Издавањем Решења о дозволи експлоатације инвеститор стиче право да крене и у конкретне активности у том смислу.

5. Израда и одобрење Пројекта експлоатације

У овој фази израђује се Главни рударски пројекат (експлоатације) који одобрава Министарство рударства и енергетике кад је реч о територији уже Србије.

6. Прибављање додатних сагласности, укључујући еколошке и урбанистичке

Пре почетка рада обавезна је или израда Студије процене утицаја на животну средину или прибављање акта надлежног органа да израда студије није неопходна, а зависно од активности и прибављање одговарајућих услова који се односе на Закон о планирању и изградњи, који могу укључивати и грађевинску дозволу.

Тек после реализације свих наведених корака може се приступити експлоатацији на планираној локацији, а законитост рада контролишу различите инспекције, од којих највећу улогу имају рударска инспекција Министарства рударства и енергетике и инспекција за заштиту животне средине Министарства заштите животне средине.

На крају, треба напоменути, да је прописима регулисано и затварање рудника, за шта је обавезна израда пројекта трајне обуставе радова – затварања рудника, санација и рекултивација терена.

Закључак

Како се може закључити из ове скице корака који су неопходни да би се реализовао пројекат експлоатације законска решења покривају све кључне кораке, истраживање, доказивање резерви, добијање права на експлоатацију, прибављање других дозвола и сагласности укључујући и оних које се односе на животну средину. Начелно, документа која се производе у овом процесу су јавна, а министарство додатно на ГИС порталу објављује мапу истражних и експлоатационих поља. Међутим, сем за пројекте за које је обавезна израда Студије процене утицаја на животну средину, нисмо пронашли одредбу која би обавезивала институције или инвеститора да јавност обавести о својим намерама кроз неку врсту обавезног оглашавања. Израда Студије долази на крају процеса, када је већ добијено решење о дозволи експлоатације и на корак пре почетка рада рудника. Многи проблеми са којима су се суочили грађани не само у Параћину, можда су могли да буду решени да је јавност у ранијој фази имала информације о могућем отварању неког од рудника због чијег рада је касније дошло до нарушавања животне средине и конфликта са мештанима.

Дакле, осим формалне и пасивне могућности јавности да има увид у планирање рударских активности, било би добро да постоји и законска обавеза најаве већ у фази истраживања. На примеру Параћина видећемо да је о истраживањима руда злата, бакра, олова, сребра и пратећих елемената на две локације у општини и то на веома великој површини, локална самоуправа била обавештена, али да та информација није дошла до јавности званичним каналима.

 

 

 

„Ова интернет страна објављена је уз финансијску помоћ Европске уније. За садржину ове публикације искључиво је одговорно удружење грађана „Придружи се“ и та садржина нипошто не изражава званичне ставове Европске уније”.